Podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Kędzierzynie-Koźlu
09 – Wysoka jakość edukacji
09.01 – Rozwój edukacji
RPOP.09.01.03-16-0014/16-00
07.02.2018
2 125 273,20 zł
1 806 481,62 zł
Gmina Kędzierzyn - Koźle
07.05.2017 – 25.10.2019
Działaniami projektu objęte zostaną wszystkie ośrodki wychowania przedszkolnego, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kędzierzyn-Koźle - łącznie 20 przedszkoli. W projekcie udział weźmie 1306 dzieci (w tym 407 dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, 43 dzieci z niepełnosprawnością) i 110 nauczycieli. W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące typy projektów określone dla poddziałania 9.1.3.: rozszerzenie oferty ośrodków wychowania przedszkolnego o zajęcia dodatkowe; doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli; realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności; wydłużenie godzin pracy przedszkoli; doposażenie istniejącej infrastruktury wychowania przedszkolnego. Zaplanowano 6 zadań merytorycznych zgodnie z pkt 5.1 wniosku. Potrzeba realizacji projektu wynika bezpośrednio z potrzeb dzieci przedszkolnych i nauczycieli, które zidentyfikowano na podstawie opracowanych przez ośrodki wychowania przedszkolnego diagnoz. Zapotrzebowania przedszkoli, dzieci przedszkolnych, nauczycieli w zakresie zaplanowanego do realizacji wsparcia zdiagnozowano uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne i możliwości psychofizycznych potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym. Diagnozy zostały przygotowane i przeprowadzone przez poszczególne przedszkola oraz zatwierdzone przez organ prowadzący. Realizacja kompleksowego projektu, ma na celu rozwiązanie problemów i zaspokojenie wszystkich zdiagnozowanych potrzeb i problemów.
Wykaz jednostek organizacyjnych beneficjenta będących realizatorami Projektu
Lp |
Nazwa |
Adres |
1 |
Urząd Miasta Kędzierzyn-Koźle |
Grzegorza Piramowicza 32 47-200 Kędzierzyn-Koźle |
2 |
Publiczne Przedszkole nr 2 |
Kozielska 3 47-224 Kędzierzyn-Koźle |
3 |
Publiczne Przedszkole nr 5 |
1 Maja 5 47-220 Kędzierzyn-Koźle |
4 |
Publiczne Przedszkole nr 6 |
Tadeusza Kościuszki 21 47-224 Kędzierzyn-Koźle |
5 |
Publiczne Przedszkole nr 7 |
Jordanowska 14 47-223 Kędzierzyn-Koźle |
6 |
Publiczne Przedszkole nr 8 |
Romana Dmowskiego 5 47-220 Kędzierzyn-Koźle |
7 |
Publiczne Przedszkole nr 9 |
Harcerska 16 47-220 Kędzierzyn-Koźle |
8 |
Publiczne Przedszkole nr 10 |
Władysława Broniewskiego 5 47-225-Kędzierzyn-Koźle |
9 |
Publiczne Przedszkole nr 11 |
Mikołaja Reja 14 47-224 Kędzierzyn-Koźle |
10 |
Publiczne Przedszkole nr 12 |
Bolesława Chrobrego 28 47-200 Kędzierzyn-Koźle |
11 |
Publiczne Przedszkole nr 13 |
Piastowska 10 47-200 Kędzierzyn-Koźle |
12 |
Publiczne Przedszkole nr 14 |
Roosevelta 13 47-200 Kędzierzyn-Koźle |
13 |
Publiczne Przedszkole nr 15 |
Spółdzielców 3 47-200 Kędzierzyn-Koźle |
14 |
Publiczne Przedszkole nr 17 |
Karola Szymanowskiego 29 47-206 Kędzierzyn-Koźle |
15 |
Publiczne Przedszkole nr 18 |
Sławięcicka 96B 47-230 Kędzierzyn-Koźle |
16 |
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 |
Jana Brzechwy 80 47-230 Kędzierzyn-Koźle |
17 |
Publiczne Przedszkole nr 21 |
Filtrowa 13 47-200 Kędzierzyn-Koźle |
18 |
Publiczne Przedszkole nr 22 |
9 maja 4 47-220 Kędzierzyn-Koźle |
19 |
Publiczne Przedszkole nr 23 |
Wierzbowa 4 47-224 Kędzierzyn-Koźle |
20 |
Publiczne Przedszkole nr 24 |
Leszka Białego 7 47-232 Kędzierzyn-Koźle |
21 |
Publiczne Przedszkole nr 26 |
Bolesława Śmiałego 5 47-232-Kędzierzyn-Koźle |
Terminy realizacji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie
Styczeń 2017r.
Luty 2017r. – Marzec 2017r.
Kwiecień 2017r.
Maj 2017r.
Czerwiec 2017r.
Lipiec – sierpień 2017r.
Wrzesień 2017r. – czerwiec 2019r.
Wrzesień 2019r.
Październik 2019r.
ZADANIE 1: Realizacja zajęć w zakresie kształcenia i rozwijania u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności.
W ramach tego zadania prowadzone są między innymi zajęcia muzyczno-ruchowe, plastyczne, taneczne, badawcze, matematyczne, informatyczne, teatralno-artystyczne, kulinarne, fotograficzne, gry logiczne oraz nauka języka angielskiego.
Zajęcia te przyczynią się do rozwoju kompetencji kluczowych niezbędnych do osiągania sukcesu w szkole oraz w życiu dorosłym. Kompetencje kluczowe bez względu na ich rodzaj uważane są za jednakowo ważne, ponieważ każda z nich może przyczynić się do udanego życia w społeczeństwie.
Dobre opanowanie podstawowych umiejętności językowych, czytania, pisania, liczenia i umiejętności w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych jest niezbędną podstawą uczenia się. Z kolei umiejętność uczenia się sprzyja wszelkim innym działaniom edukacyjnym. Jest to zestaw najważniejszych kompetencji, bez których nie można kształtować pozostałych kompetencji. Każdemu niezbędne są umiejętności uniwersalne, które są składowymi kompetencji kluczowych. Równie ważne jest uczenie właściwych postaw społecznych – współpracy w grupie, otwartości, kreatywności, innowacyjności, które są niezbędne w przyszłym życiu zawodowym.
ZADANIE 2: Doposażenie istniejącej infrastruktury wychowania przedszkolnego dla realizacji zajęć w zakresie kształcenia i rozwijania u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności.
W ramach zadania kupiono pomoce dydaktyczne oraz niezbędny sprzęt wzbogacający pracę nauczyciela i ukierunkuje dziecko na celowe i efektywne wykorzystywanie zdobyczy współczesnych osiągnięć technologicznych.
Zakupiono pomoce dydaktyczne potrzebne do prowadzenia zajęć:
Zakupiono sprzęty:
ZADANIE 3: Realizacja zajęć w zakresie wyrównania szans edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie stwierdzonych deficytów i uwzględniające indywidualizację pracy z dzieckiem 3-4 letnim, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności.
Prowadzone są zajęcia w zakresie:
1) wyrównania szans edukacyjnych
2) działania socjoterapeutyczne
3) zajęcia logopedyczne
Organizując zajęcia w zakresie wyrównania szans nastąpi wyrównanie dysharmonii rozwojowej, korygowanie zaburzonych funkcji. Zostaną stworzone najkorzystniejsze warunki pełnego i wszechstronnego rozwoju wszystkich dzieci poprzez organizowanie zajęć symulacyjnych mających na celu usprawnienie funkcji percepcyjno – motorycznych w okresie poprzedzającym naukę w szkole.
Działania socjoterapeutyczne – inteligencja emocjonalna odgrywa dużą rolę w życiu każdego człowieka, od tego jak radzimy sobie z naszymi emocjami zależy sukces dziecka w szkole.
W trakcie tych zajęć będzie położony nacisk na rozwój i wzmacnianie osobowości dziecka, uczenie się nazywania i odróżniania przezywanych emocji odreagowywania emocjonalnego i uczenia się korzystniejszych dla dziecka zachowań. W ćwiczeniach logopedycznych będą podjęte działania polegające na stymulowaniu rozwoju mowy i języka tak aby wszystkie dzieci osiągnęły sprawność strony artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy, umiejętność sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi z bliższego i dalszego otoczenia, oraz opanowały umiejętność komunikowania o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych.
W ramach tego zadania prowadzone są zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne oraz umożliwiające dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym:
ZADANIE 4: Doposażenie istniejącej infrastruktury wychowania przedszkolnego dla realizacji zajęć w zakresie wyrównania szans edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym
w zakresie stwierdzonych deficytów i umożliwiające dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym
W ramach zadania zakupiono poniższe pomoce dydaktyczne
Zakupiono sprzęt i wyposażenie:
ZADANIE 5: Wydłużenia godzin pracy ośrodka wychowania przedszkolnego
Zadanie będzie realizowane w 1 ośrodku wychowania przedszkolnego. W roku szkolnym 2017/2018 placówka będzie pracowała w godzinach od 6:00 do 18:30.
ZADANIE 6: Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego
W ramach zadania nauczyciele będą brali udział w szkoleniach/kursy lub studiach podyplomowych z dziedziny kompetencji kluczowych, wyrównania szans oraz rozwoju dzieci z niepełnosprawnością w 7 blokach tematycznych: