Dobiega końca przebudowa kolejnego skrzyżowania w Kędzierzynie-Koźlu. U zbiegu ulic Karola Miarki, Grunwaldzkiej, Dworcowej i alei Jana Pawła II pojawiło się szóste już w mieście rondo. Kolejne okrągłe skrzyżowanie może przyprawiać kierowców o radosny zawrót głowy. Taka forma prowadzenia ruchu ma jednak przynajmniej kilka zalet.
Ronda to najbezpieczniejsze skrzyżowania drogowe. Na ten fakt wpływa kilka czynników. Po pierwsze - uspokajają ruch. Dojeżdżanie do ronda i poruszanie się po nim wymusza na kierowcach zmniejszenie prędkości pojazdu. Liczba wypadków, do jakich dochodzi na tego typu skrzyżowaniach, jest przez to mniejsza, a ewentualne skutki kolizji nie są tak poważne, jak w przypadku zderzenia pojazdów na zwykłym skrzyżowaniu.
Łatwiej jest też o lepszą koncentrację. Kierowcy, w zależności od tego, czy chcą wjechać na rondo, czy też już się na nim znajdują, muszą skupić swoją uwagę odpowiednio na lewym bądź prawym kierunku, z którego nadjeżdżają inne pojazdy. Ronda ułatwiają również manewr zawracania – wystarczy je objechać by wrócić tam, skąd się przyjechało.
Ronda zwiększają także przepustowość. W przeciwieństwie do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną bądź znajdującym się przed nim znakiem „stop”, nie wymuszają na kierowcy zatrzymania pojazdu przed wjazdem. Ruch może odbywać się bardziej płynnie, przez co nie tworzą się korki, będące zmorą dla każdego kierowcy.
Brak konieczności zatrzymywania i ruszania pojazdem przekłada się również na ekologię. Największe spalanie paliwa notuje się w momencie ruszania i rozpędzania. Ronda wymuszają na kierowcach bardziej płynne operowanie pedałem gazu i dostosowania prędkości do warunków na drodze. Przekłada się to na mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję szkodliwych dla powietrza związków chemicznych, zawartych w spalinach.
Ronda pomagają także w lepszym kształtowaniu miejskiego krajobrazu. Stają się one elementem dekoracyjnym miasta. Powierzchnia, jaką często zajmują wraz z wyspami na ich środku, stanowi idealną przestrzeń do zagospodarowania zielenią miejską, której w centrach wielu miast, w tym w Kędzierzynie-Koźlu, jest niewiele. Dobrze urządzona wyspa, obsadzona roślinami i doświetlona to przyjemny widok dla oka - z pewnością lepszy niż szarość asfaltu dużego skrzyżowania. Ponadto zieleń znajdująca się na rondzie poprawia warunki mikroklimatyczne i zmniejsza w danym miejscu promieniowanie cieplne.
Foto: NGL
p | w | ś | c | p | s | n |
---|---|---|---|---|---|---|
Events of the day 1 styczeń 2025 (środa)
|
2
|
3
|
Events of the day 4 styczeń 2025 (sobota)
|
5
|
||
Events of the day 6 styczeń 2025 (poniedziałek)
|
Events of the day 7 styczeń 2025 (wtorek)
|
Events of the day 8 styczeń 2025 (środa)
|
Events of the day 9 styczeń 2025 (czwartek)
|
10
|
Events of the day 11 styczeń 2025 (sobota)
|
Events of the day 12 styczeń 2025 (niedziela)
|
13
|
Events of the day 14 styczeń 2025 (wtorek)
|
Events of the day 15 styczeń 2025 (środa)
|
Events of the day 16 styczeń 2025 (czwartek)
|
Events of the day 17 styczeń 2025 (piątek)
|
Events of the day 18 styczeń 2025 (sobota)
|
Events of the day 19 styczeń 2025 (niedziela)
|
20
|
Events of the day 21 styczeń 2025 (wtorek)
|
Events of the day 22 styczeń 2025 (środa)
|
Events of the day 23 styczeń 2025 (czwartek)
|
Events of the day 24 styczeń 2025 (piątek)
|
Events of the day 25 styczeń 2025 (sobota)
|
Events of the day 26 styczeń 2025 (niedziela)
|
27
|
Events of the day 28 styczeń 2025 (wtorek)
|
Events of the day 29 styczeń 2025 (środa)
|
Events of the day 30 styczeń 2025 (czwartek)
|
31
|