W Kłodnicy trwają prace przygotowawcze, aby inwestycja w kozielskim porcie zafunkcjonowała sprawnie i z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców. Przygotowywane są zarówno nabrzeża jednego z basenów do stworzenia pierwszego z trzech planowanych terminali, jak i okoliczne drogi, którymi także będzie się odbywał transport do i z portu. Inwestor intensywnie pracuje również nad wznowieniem ruchu kolejowego do portowych nabrzeży. Całość prac odbywa się pod nadzorem i przy współpracy urzędu miasta.
Żegluga w kozielskim porcie w XXI wieku praktycznie zamarła. Wyremontowanie niszczejącej infrastruktury i trzech basenów kosztowałoby setki milionów złotych. Całoroczny budżet miasta to dwieście kilkadziesiąt milionów złotych, więc sam samorząd nie był w stanie doprowadzić portu do ładu. Gmina znalazła inwestora, który wyłoży pieniądze na to, żeby ruinę stopniowo reaktywować. Na początek (po podpisaniu stosownych umów) niszczejący kompleks zaczął wreszcie przynosić dochody w postaci podatku od nieruchomości. Docelowo funkcjonujący port oznacza nowe miejsca pracy i kolejne firmy zatrudnione przy jego obsłudze i kooperujące z nim.
Porty są samorządowe i prywatne
- Wobec planów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zawartych między innymi w „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” oraz w „Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030” funkcjonowanie portu śródlądowego w Kędzierzynie-Koźlu jest bardzo istotne dla przywrócenia Odrzańskiej Drodze Wodnej jej funkcji gospodarczych i transportowych. Zważywszy na bardzo zły stan infrastruktury portu w Kędzierzynie-Koźlu niezwykle istotny jest fakt, że znalazł się inwestor, który chce doprowadzić do przywrócenia portowi funkcji gospodarczych. Zaangażowanie prywatnego kapitału w port w Kędzierzynie-Koźlu nie jest przypadkiem odosobnionym. Aktualnie w Polsce porty śródlądowe w większości należą do inwestorów prywatnych i samorządów terytorialnych – skomentował niedawno Jerzy Materna, sekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej.
Po pierwsze żegluga
- Inwestycja w znacznym stopniu będzie bazowała na transporcie z użyciem najbardziej ekologicznego środka transportu, jakim jest żegluga śródlądowa. Transport rzeczny będzie wykorzystywany przy użyciu barek dostosowanych do swobodnego transportu po bieżącym stanie rzeki Odry już od momentu zakończenia budowy pierwszego z terminali – zapewnia prezes spółki Jarosław Zemło.
KK Terminale przygotowują także koncepcję bocznicy kolejowej. We współpracy z Polskimi Liniami Kolejowymi spółka chce zbudować połączenie portu z siecią kolejową. Rozpoczęcie prac jest przewidziane jeszcze w tym roku.
Ulice wokół portu do remontu
Najwięcej obaw mieszkańców wzbudził ciężki transport samochodowy do terminali. Gmina już w zeszłym roku podjęła działania, aby poprawić stan ulic okalających port, a także zapewnić do niego dogodny dojazd, wiążący się z jak najmniejszymi dolegliwościami dla mieszkańców Kłodnicy.
- W tym roku został zakończony remont ul. Chełmońskiego, w przyszłym roku chcemy wyremontować ul. Marynarską. Łącznik ul. Elewatorowej z ul. Kłodnicką powstanie do końca 2018 roku. Obecnie jest przygotowywane postępowanie przetargowe, a na przełomie września i października ma zostać wybrany wykonawca – deklaruje zastępca prezydenta Artur Maruszczak.
Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu „Skomunikowanie terenu inwestycyjnego „Koźle Port” poprzez budowę drogi z niezbędną infrastrukturą” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020. Podpisało też umowę partnerską z samorządem województwa na rzecz realizacji tego projektu.
W toku jest również remont ul. Kłodnickiej (część drogi wojewódzkiej nr 423), odbywający się przy wsparciu finansowym miasta. Realizuje go Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu. Modernizacja ulicy i remont chodników obejmie obszar od skrzyżowania na Leśnicę i Januszkowice do wylotu łącznika z ul. Elewatorową. To ten odcinek ma przejąć największą część ruchu samochodowego związanego z portem. Całość robót jest oszacowana na milion złotych, miasto pokryje 40 proc. kosztów. Żeby poprawić bezpieczeństwo mieszkańców Kłodnicy, zostaną też przebudowane dwa skrzyżowania na ul. Kłodnickiej, gdzie pojawi się sygnalizacja świetlna.
- Jednocześnie prowadzone są rozmowy z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Opolu, gminą Kędzierzyn-Koźle, a także inwestorem planowanej budowy portu „Koźle” – firmą Kędzierzyn-Koźle Terminale Sp. z o.o. Rozmowy mają na celu m.in. poznanie zamiarów inwestora w zakresie rozwiązania problematyki odnośnie komunikacji drogowej na terenie osiedla Kłodnica, w tym wielkości i ilości pojazdów, które będą się poruszać po ulicy Kłodnickiej oraz podjęcie stosownych działań w zależności od przewidywanych zmian w natężeniu uchu drogowego – informuje Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.
Alternatywne drogi
Prezydent Sabina Nowosielska powołała zespół ds. monitorowania głównych kierunków rozwoju inwestycji na terenie portu w Kędzierzynie-Koźlu. W jego skład weszli przedstawiciele władz miasta, Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego, inwestora, rady miasta i samorządu osiedla Kłodnica.
- Rozpoczęły się prace nad ujętą w dokumentach planowania przestrzennego alternatywną drogą wyprowadzająca ruch samochodowy z portu poza Kłodnicę przez Kanał Gliwicki. Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego w Opolu ma powstać projekt i wycena inwestycji – zapowiedziała podczas prac zespołu prezydent Sabina Nowosielska.
Jak już informowaliśmy, droga wyprowadzająca transport samochodowy przez Kanał Gliwicki obok osiedla znajduje się w planie zagospodarowania przestrzennego miasta z 2003 roku i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta z 2010 roku.
Na spotkaniu zespołu była też omawiana koncepcja innej drogi alternatywnej dla Kłodnicy, proponowana przez osiedlowych samorządowców. Po wybudowaniu dwóch mostów, nad Kanałem Gliwickim i Odrą trasa ta miałaby pobiec do drogi krajowej nr 45 Opole-Racibórz. We współpracy z urzędem miasta na następne spotkanie zespołu – w październiku - zostanie przygotowana wstępna wizualizacja tej koncepcji.
- Wszystkie pieniądze uzyskane ze sprzedaży portu zostaną przez KKPP przekazane miastu na sfinansowanie miejskich inwestycji. Na mocy zawartego porozumienia spółka nie może ich wydać na swoje cele – podkreśla prezydent Sabina Nowosielska.
Inwestycja w kozielskim porcie
Spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale planuje zrealizować w Kędzierzynie-Koźlu inwestycję polegającą na wybudowaniu portu śródlądowego składającego się z trzech terminali przeładunkowych. Pierwszy z planowanych terminali będzie obsługiwał płynne produkty masowe. Prace budowlane powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku, a ich pierwszy etap zakończyć do końca 2018 roku. W międzyczasie spółka remontowała nabrzeża i przygotowywała teren pod inwestycję, prowadząc prace rozbiórkowe i porządkowe. Inwestor zapewnia, że będzie stosował najbardziej nowoczesne i restrykcyjne rozwiązania w zakresie ochrony powietrza, wody, ziemi oraz emisji hałasu.
Drugim etapem inwestycji będzie budowa terminala obsługującego kontenery w systemie intermodalnym. W trzecim etapie jest planowany terminal na produkty sypkie i drobnicę. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń spółka KK Terminale planuje wystąpić o wydanie pozwolenia na budowę. Inwestor zamierza wydać na wszystkie etapy prac sporo ponad 300 mln zł. Właściciel spółki – Value Quest jako fundusz inwestycyjny (instytucja finansowa) funkcjonuje pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego. Po uruchomieniu działalności spółka działalności spółka KK Terminale będzie zarejestrowana w Kędzierzynie-Koźlu, jak deklarują jej właściciele.
p | w | ś | c | p | s | n |
---|---|---|---|---|---|---|
Events of the day 1 Grudzień 2024 (niedziela)
|
||||||
2
|
Events of the day 3 Grudzień 2024 (wtorek)
|
Events of the day 4 Grudzień 2024 (środa)
|
Events of the day 5 Grudzień 2024 (czwartek)
|
Events of the day 6 Grudzień 2024 (piątek)
|
Events of the day 7 Grudzień 2024 (sobota)
|
Events of the day 8 Grudzień 2024 (niedziela)
|
Events of the day 9 Grudzień 2024 (poniedziałek)
|
Events of the day 10 Grudzień 2024 (wtorek)
|
Events of the day 11 Grudzień 2024 (środa)
|
Events of the day 12 Grudzień 2024 (czwartek)
|
Events of the day 13 Grudzień 2024 (piątek)
|
Events of the day 14 Grudzień 2024 (sobota)
|
Events of the day 15 Grudzień 2024 (niedziela)
|
16
|
Events of the day 17 Grudzień 2024 (wtorek)
|
Events of the day 18 Grudzień 2024 (środa)
|
Events of the day 19 Grudzień 2024 (czwartek)
|
Events of the day 20 Grudzień 2024 (piątek)
|
Events of the day 21 Grudzień 2024 (sobota)
|
22
|
23
|
Events of the day 24 Grudzień 2024 (wtorek)
|
25
|
26
|
27
|
Events of the day 28 Grudzień 2024 (sobota)
|
Events of the day 29 Grudzień 2024 (niedziela)
|
Events of the day 30 Grudzień 2024 (poniedziałek)
|
31
|