Biuletyn Informacji Publicznej

O porcie w Senacie RP

09.10.20
O porcie w Senacie RP

Kozielski port i nowy jedwabny szlak – te dwa pojęcia wymieniano jednym tchem podczas seminarium zorganizowanego przez parlamentarzystów. O życzliwym zainteresowaniu Szwajcarów budową terminali w naszym mieście mówił też ambasador tego kraju w Polsce Jürg Burri. Prezydent Sabina Nowosielska podkreślała zalety tej inwestycji i apelowała o przerwanie impasu, który nastąpił z uwagi na stanowisko PKP.

Seminarium „Rozwój transportu intermodalnego w polskich portach morskich i rzecznych oraz znaczenie rozwoju terminala w Małaszewiczach i Nowego Jedwabnego Szlaku” zorganizował Parlamentarny Zespół ds. Zbiorowego Transportu Publicznego oraz Inwestycji Kolejowych wspólnie z Komisją Infrastruktury Senatu RP. Uczestnicy podkreślali, że transport intermodalny oferuje stosunkowo szybką dostawę ładunku przy wykorzystaniu różnych rodzajów transportu i operacji pomocniczych (przeładunku, magazynowania, sortowania). Wskazywali na korzyści ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.

O zaletach transportu intermodalnego i szwajcarskich inwestycjach w tym zakresie w Polsce mówił m.in. ambasador Jürg Burri. Przypomniał, że Szwajcarzy zdecydowali w referendum, iż kolej kosztem tirów będzie głównym środkiem transportu w ich górzystym kraju, o czym przesądziły przede wszystkim względy ekologiczne. Obecnie 70 proc. towarów przewożonych jest koleją, a 6,5 proc. drogą rzeczną. Podczas dyskusji przedstawiono m.in. porty rzeczne Odrzańskiej Drogi Wodnej, w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu. Jürg Burri ciepło wypowiedział się o budowie terminali w naszym mieście. - To jest bardzo piękny projekt, który jest wspierany przez ambasadę szwajcarską – zaznaczył.

Eksperci, posiłkując się historią żeglugi, podkreślali, że należy wykorzystywać swoje atuty geograficzne. - W PRL-u porty w Kędzierzynie-Koźlu i Szczecin – Świnoujście były jednym wielkim miejscem przepływów strategicznych, gdzie węgiel szedł na północ – przypominał dr Jacek Bartosiak, ekspert ds. geopolityki.

O korzyściach budowy terminali w naszym mieście przekonywała też Sabina Nowosielska. - Kędzierzyn-Koźle ciągle pamięta, jak w portowych basenach barki stały dosłownie jedna przy drugiej. W latach 70. ubiegłego wieku na rzecz napędzającej rozwój żeglugi pracowało blisko 1000 osób, a port i jego otoczenie tętniły życiem. Dzisiaj stoimy przed szansą zagospodarowania terenów po drugim co do wielkości europejskim porcie śródlądowym. Piękna i bogata historia Kędzierzyna-Koźla i żeglugi może pisać się dalej. Jej impulsem ma być rozpoczęta, a obecnie wstrzymana, wobec stanowiska PKP, inwestycja spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale. Miasto powiedziało „TAK!” tej inwestycji i nadal mocno popiera projekt. Dlatego, że jego beneficjentami będziemy wszyscy – tłumaczyła prezydent Kędzierzyna-Koźla. 

Według planów rozbudowa kozielskiego portu ma stworzyć docelowo 120 nowych miejsc pracy przy obsłudze terminali oraz kilkaset dodatkowych etatów w spółkach i jednostkach administracyjnych współpracujących z portem. Miasto szacuje, że wpływy z samego podatku od nieruchomości powinny zasilić budżet kwotą kilku milionów złotych.

Uczestnikiem seminarium był też opolski senator Beniamin Godyla, który od samego początku swojej kariery parlamentarnej wspiera pomysł rozbudowy i ożywienia kozielskiego portu. Z prezydent Nowosielską zgodził się również Stanisław Lamczyk, przewodniczący zespołu. Jak stwierdził, do budowy korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk niezbędne są inwestycje m.in. w Kędzierzynie-Koźlu. – Jako komisja możemy po tym spotkaniu napisać dezyderat do premiera, żeby sprawę portu wyjaśnić – podsumował.

Zatrzymana inwestycja jest warta 360 milionów złotych, które zdecydował się zainwestować w Kędzierzynie-Koźlu fundusz inwestycyjny Value Quest. - Unia Europejska od dłuższego czasu lansuje politykę zrównoważonego rozwoju systemu transportu. Chodzi o stworzenie konkurencyjnego i przyjaznego dla środowiska systemu transportowego – tłumaczył Mariusz Banaszuk, przedstawiciel funduszu.

Słuchałem z uwagą wszystkich wystąpień, ale ze szczególnym wzruszeniem słów pani prezydent, gdyż jako młody człowiek pamiętam barki dopływające do Szczecina – podsumował marszałek Senatu Tomasz Grodzki. - Musimy dbać o szlaki transportowe w Polsce, aby nasz kraj był dostępny i czynnie uczestniczył w wolnym przepływie towarów, usług i ludzi.

 

Kalendarz wydarzeń - Dzieje się!

p w ś c p s n
Events of the day 1 czerwiec 2024 (sobota)
Events of the day 2 czerwiec 2024 (niedziela)
Events of the day 3 czerwiec 2024 (poniedziałek)
Events of the day 4 czerwiec 2024 (wtorek)
Events of the day 5 czerwiec 2024 (środa)
Events of the day 6 czerwiec 2024 (czwartek)
Events of the day 7 czerwiec 2024 (piątek)
Events of the day 8 czerwiec 2024 (sobota)
Events of the day 9 czerwiec 2024 (niedziela)
Events of the day 10 czerwiec 2024 (poniedziałek)
Events of the day 11 czerwiec 2024 (wtorek)
Events of the day 12 czerwiec 2024 (środa)
Events of the day 13 czerwiec 2024 (czwartek)
Events of the day 14 czerwiec 2024 (piątek)
Events of the day 15 czerwiec 2024 (sobota)
Events of the day 16 czerwiec 2024 (niedziela)
Events of the day 17 czerwiec 2024 (poniedziałek)
Events of the day 18 czerwiec 2024 (wtorek)
Events of the day 19 czerwiec 2024 (środa)
Events of the day 20 czerwiec 2024 (czwartek)
Events of the day 21 czerwiec 2024 (piątek)
Events of the day 22 czerwiec 2024 (sobota)
Events of the day 23 czerwiec 2024 (niedziela)
24
Events of the day 25 czerwiec 2024 (wtorek)
Events of the day 26 czerwiec 2024 (środa)
Events of the day 27 czerwiec 2024 (czwartek)
Events of the day 28 czerwiec 2024 (piątek)
Events of the day 29 czerwiec 2024 (sobota)
30
Pokaż panel załatw sprawę
Pokaż panel Facebook
Pokaż panel YouTube
Show Instagram panel